לא ניתן להסתיר את האמת

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
לא ניתן להסתיר את האמת על (מ)ילדים להורים גרושים !!!
אבל ניתן לשנות זאת………
תמונת רקע

בישראל, כ- 30% מכלל הנשואים, מגיעים לכלל פרידה; בשנת 2013 לדוגמא, התחתנו בישראל 52,705 זוגות, כאשר באותה השנה התגרשו 14,746 (עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – הלמ"ס).
כל משפחה בוחרת (או אינה בוחרת) את הדרך שלה; יש המסתירים את המצב מהילדים עד הרגע הקריטי בו עליהם להפריד את ה"חבילה" באופן פיזי: הבית, המיטלטלין, חלוקת זמני שהות עם הילדים, אחריות לקיחה והבאה לחוגים וכך הלאה…. ויש הפותחים זאת בפני הילדים.

שינויים רבים עוברים על המערכת המשפחתית, העלולים לגרום לטלטלה גורלית לכל אחד מהמעורבים הישירים: הורים, ילדים (ולעיתים אף סבים וסבתות). המצב עלול לעורר פחדים וחרדות הנובעים מאי-הוודאות לעתיד הצפוי. ככל שתקדם ותקטן אי-הוודאות, הנזקים הנפשיים יקטנו.

הלחצים הנפשיים מתחילים עוד בתקופת טרום-הגט וטרום השיחות על הגט – התקופה בה בני הזוג מתחילים להרגיש את התפוררות הקשר ביניהם, והמחשבות על גירושין מפעפעות אט-אט וממלאות את זמנם, משפיעות על מצב רוחם ותיפקודם.

השינוי הצפוי בחייהם, אובדן בן הזוג וכל הכרוך בכך הופכים להיות מוחשיים. החוקרים הולמס וריי Holms, T. & Raye, R. H. (1967))), חקרו ומדדו את מידת הלחץ המצטבר של בני הזוג, וגילו נתון מדהים של 73 נק' מתוך 100 – ציון המתקרב עפ"י דירוגם לקו האדום של התמוטטות נפשית (מתוך "תגובות שרשרת ילדים וגירושין"/עפרה אילון ועדינה פלשר).

הילד הצעיר חווה את האירועים שסביבו, את מצב הרוח ומרגיש את השינוי (עוד בטרם נערך בפועל) – תגובותיו אינן מאחרות להופיע, כל ילד בהתאם לגילו ולחוסנו הנפשי. ההשפעה ניכרת באופן גלוי, ולעיתים רק לאחר תקופת מה; סימני המצוקה לא מאחרים להגיע: חזרה להרטבה, ירידה בהישגים הלימודיים, ירידה בביטחון העצמי, התבודדות, הופעת תנועות בלתי נשלטות וכד'.
מי שאמור להבחין בשינויים אלה (ההורים), לא תמיד פנויים לכך, ולכן, גם מורים, גננות או סמכויות אחרות הנמצאות בסביבת הילדים אמורים להיות עירניים לסימנים אלה ולהתריע.
כאשר בני הזוג מצליחים להבחין בצרכי הילדים, ולהתייחס למצבם, בנפרד מהסכסוך ביניהם, למלא את התפקיד ההורי שלהם, יחוו הילדים פגיעה קטנה יותר.

כדי להגיע להפרדה תפקודית זו, זקוקים ההורים הן למודעות והן לכלים – מישהו צריך להאיר את עיניהם למצב. בני זוג הנמצאים במשבר זקוקים לסיוע: תיאום הורי, גישור לגירושין, ייעוץ זוגי, הסכם …
בעל מקצוע מיומן יוכל לנתב את דרכם ולהצעידם לפרידה פחות כואבת להם ולילדיהם, וכן לסייע במציאת הדרך לתפקד כהורים בנפרד לאחר הגירושין.
ככל שימהרו לפנות ולהיעזר באיש מקצוע כך תקטן הפגיעה של הילדים לטווח הקצר והארוך.

השאירו תגובה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
דילוג לתוכן